Académicos / Claustro /
Doctor en Educación, Universidad de California, Berkeley.
CONTACTO: cmadero@uahurtado.cl
LÍNEAS DE INVESTIGACIÓN: Instituciones educativas y sus actores.
CARGO ACTUAL: Vicerrector de Integración Universidad Alberto Hurtado.
GRADOS ACADÉMICOS: Doctor en Educación y Master en Políticas y Organizaciones Educacionales, Universidad de California, Berkeley. Master en Teología, Boston College. Licenciado en Teología, Pontificia Universidad Católica de Chile. Sociólogo, Universidad Alberto Hurtado.
TEMAS DE INTERÉS: Políticas docentes, inclusión escolar, Liderazgo escolar y Educación católica escolar.
2024. Madero, C. y Mingo, V. (Postdoctoranda). Identidad profesional docente en escuelas de segunda oportunidad en Chile / Teacher professional identity in second-chance schools in Chile. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Educacional Latinoamericana. 1-12. SCOPUS.
2024. Horn, A., Lobos, C., Emilfork y C., Madero, C. Weathering the storm. catholic schools facing the Church’s crisis in the last decade in Chile. British Journal of Religious Education. 1-14. WOS.
2024. Madero, C. y Dagostino, TJ. How integration changed us: The long-term impact of socio-economic school integration. International Journal of Educational Development Volume 109 , September 2024, 103096. 1-12. WOS, SCOPUS.
2023. Madero, C. Vocación y profesión docente: ¿Dicotomía o complementariedad? / Vocation and teaching profession: Dichotomy or complementarity? Saberes Educativos. 1-22. ERIH PLUS, LATINDEX.
2023. Madero, C. y Sevilla, P. Factores que influyen en la elección de la carrera docente en escuelas secundarias técnico-profesionales chilenas / Factors influencing the choice of a teaching career in Chilean technical-vocational secondary schools. Archivos Analíticos de Políticas Educativas. 1-19. SCOPUS.
2023. Madero, C. y Dagostino, TJ. The Machuca experience: A retrospective case study of school-based socio-economic integration. International Journal of Educational Development. 1-11- WOS.
2023. Lobos, C., Madero, C. y Rojas, J. Migration in the classroom: multicultural beliefs and constructivist teaching practices in Chilean schools. International Journal of Instruction. 855-876. SCOPUS.
2023. Madero, C., Luengo, D. y Sevilla, P. Transitioning from industry to teaching in VET: Profiles of VET teachers in Chile. Education + Training. 1-17. WOS.
2023. Celis, A., Madero, C., Neclerman, M. y Imbarack, P. Evolution of confessional schools in Chile’s changing and challenging environment: 2012-2020. International Journal of Educational Development. 1-6. WOS.
2022. Madero, C. Paulo Freire y el mundo educativo e intelectual jesuita en Chile (1964-1969): Una relación colateral / Paulo Freire and the Jesuit Educational and Intellectual World in Chile (1964-1969): A Collateral Relationship. Espacio, Tiempo y Educación. 27-45. SCOPUS, WOS.
2021. Madero, C. Teachers and meaning. Consistency among those teaching in Jesuit high schools across the Americas. British Journal of Religious Education. 228-237. WOS.
2021. Madero, C. Because I Am called: How a calling to teach emerges and develops in teachers working in catholic high schools. Teaching and Teacher Education. WOS.
2021. Madero, C. Catholic Schooling in Chile: The Need for Rebuilding Spiritual Capital Within the Rules of the Market Culture. In White, S. (Ed.), New Thinking, New Scholarship and New Research in Catholic Education: Responses to the Work of Professor Gerald Grace, London, Routledge.
2021. Madero, C. Teaching in Jesuit Schools from 1950 to 2017: Changes in Composition and Meaning. In J. García-Huidobro (Ed.), Jesuit Education at the Crossroads. Discussions on Contemporary Jesuit Primary and Secondary Schools in North and Latin America, New Jersey, Lexington Books.
2021. Madero, C. Catholic school presence in Latin America: Walking heterogenous paths. International Studies in Catholic Education, 13(1), 7–34.
2021. Grace, G., y Madero, Cristóbal. International Catholic Education Studies: Celebrating the partnership between the UK and Latin America in developing the field. International Studies in Catholic Education, 13(1), 1–6.
2021. Madero, C., Portales, J. y Verocai, A.Exclusión educativa. Hacia un sistema de protección de trayectorias educativas en Chile: aprendiendo del caso uruguayo. Serie Investigación en Educación. Número Especial. Facultad de Educación Universidad Alberto Hurtado.
2021. Madero, C. Because I´m called: How a calling to teacher emerges and develops in teachers working in Catholic high schools. Teaching and Teacher Education. 101(1)(WOS)
2021. Madero,C. Empow ering Teachers to Build a Better World: How Six Nations Support Teachers for 21st Century Education by Fernando Reimers (review), Compartaive Education Review 65(1) (WOS).
2020. Madero, C. Professionalizing Teachers and Teaching Amid the Pandemic in Chile. Berkeley Review of Education 10(1).
2020. Madero,C. Teachers and meaning. Consistency among those teaching in Jesuit high schools across the Americas. British Journal of Religious Education
2020. Figuereido, A., Madero, C., y Cano, D. The impact of a multicultural exchange between indigenous and non-indigenous history teachers for students’ attitudes: Preliminary evidence from a pilot study in Chile. Multicultural Education Review.
2020. Madero, C. Libertad, autonomía, y accountability en la escuela Católica en Chile, in Contemporary Issues Facing Catholic Schools [Special Issue], Educatio Catholica VI(1).
2020. Madero,C., E. Vargas and F. Reimers. Chile: Fundación Súmate – Red de Escuelas de Segunda Oportunidad (Súmate Foundation – Second chance schools network), Education continuity stories series, OECD Publishing, Paris.
2020. Madero, C. A Calling to Teach: What the Literature on Callings Tells Us about Approaches to Research the Calling to the Teaching Profession. Religion & Education, online February 19. Scopus.
2019. Madero, C. Secondary Teachers’ Dissatisfaction with the Teaching Profession in Latin America: The Case of Brazil, Chile, and Mexico. Teachers and Teaching: Theory and Practice 25(3) (Web of Science)
2019. Madero, C. Liberal learning as a quest for purpose by William M. Sullivan (review), The Review of Higher Education 42(2), E10-E12. [book review] (Web of Science-ISI)
2018. Madero, C. Milton Friedman. How Responsible Is He? A required preamble to understand his influence in the Chilean educational system 1950 – 2010. Journal of Iberian and Latin American Research 24(2), 172-188. (Scopus)
2018. Madero, C. New thinking about Catholic education from Latin America: What the bishops said at Medellin (1968), Puebla (1979), Santo Domingo (1992), Aparecida (2007). International Studies in Catholic Education 10(1), 30-43. (Scopus)
2018. Madero, C. 50 years of the Declaration on Christian Education Gravissimum Educationis: A review of its reception in Latin America. International Journal of Christianity & Education 22(1), 55-63. (Scopus)
2018. Mintrop, R., Ordenes, M., Coghlan, E., Pryor, L. y Madero, C. Teacher evaluation, pay for performance, and learning around Instruction: Between dissonant incentives and resonant procedures. Educational Administration Quarterly 54(1), 3-46. (Web of Science-ISI)
2017. Madero, C. Faith, mission and challenge in Catholic education: The selected works of Gerald Grace, International Studies in Catholic Education, 9(2), 239-241. [book review] (Scopus)
2015. Madero, C. Theological dynamics of Paulo Freire’s educational theory: An essay to assist the work of Catholic educators, International Studies of Catholic Education 7(2), 1-12. (Scopus)
2014. Madero, C. Getting teacher evaluation right: What really matters for effectiveness and improvement, by Linda Darling-Hammond, Pensamiento Educativo, 51(2), 165-167. [book review] (Scopus)
2013. Madero, I. y Madero, C. Between equity and differentiation: The paradoxical social function of education, International Journal of Sociology of Education 2(2), 193-214. (Web of Science-ESCI)
2012. Madero, C. y Madero, I. Elección escolar y selección estudiantil en el sistema escolar chileno. ¿Quién elige a quién? El caso de la educación católica, Revista Mexicana de Investigación Educativa 17(55), 1267-1295. (Scopus)
2023. Madero, C. Sospecho que sobreestimas mucho mi papel en Chile: El rol de Milton Friedman en años de reforma neoliberal en educación. En M. T. Rojas y C. Cuenca (Ed.), Golpe a la educación: Historias y memorias del impacto de la dictadura civil-militar en el sistema educativo chileno. (pp. 99-116). Facultad de Educación, Universidad Alberto Hurtado.
2022. Madero, C. Catholic schooling in Chile: The need for rebuilding spiritual capital within the rules of the market culture. En S. Whittle (Ed.), New Thinking, New Scholarship and New Research in Catholic Education. (pp. 144-153). Routledge.
2022. Madero, C. Religious Education in Chile at a Crossroads: Teacher Shortage and Supply in Catholic Schools. En Matemba, Y., Bruce A. Collet, B. (Ed.), The Bloomsbury Handbook of Religious Education in the Global South. (pp. 144-167). Bloomsbury.
2022. Madero, C. y Restrepo, D. Reimaginar el futuro de la educación para población migrante forzada y refugiados desde el Servicio Jesuita a Refugiados. En Reimers, F. (Ed.), Diálogos por un nuevo contrato social para la educación. (pp. 191-198). Kindle Edition.
2021. Madero, C.. La Docencia en los Colegios Jesuitas de 1950 a 2017: Cambios en su Composición y Sentido. En J. García-Huidobro (Ed.), Discussions on contemporary Jesuit K-12 education in the U.S. and Latin America: Addressing the recent past and promoting evidence-based considerations about the present, (pp. 151-164). New Jersey, Lexington Books.
2020. Madero, C. Establecimientos escolares católicos en Chile: el presente de la vivencia religiosa, y el futuro de la transmisión de la Fe. En L. Bahamondes (Ed.), Religión y juventud: El impacto de los cambios socioculturales en los procesos de transmisión de la fe (pp. 143-167), Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
2019. Madero, C. Cambios en la educación escolar Católica Latinoamericana en los años del post Concilio Vaticano II. En P. Imbarack y C. Madero (Eds.), Educación Católica en América Latina: Un proyecto en marcha (pp. 47-69), Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
2019. Madero, C. Freire and religion: Myth, callings, liberation and communion. In C.A. Torres (Ed.), Wiley handbook of Paulo Freire (pp. 431-444), Hoboken, NJ: Wiley.
2018. Mintrop, R., Órdenes, M., y Madero, C. Resolución de problemas para la mejora escolar: El enfoque del design development. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), ¿Cómo cultivar el liderazgo educativo? Trece miradas (pp. 323-350), Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
2022-2025: ¿Por qué educo a niñas, niños y jóvenes que recuperan sus trayectorias educativas interrumpidas?: Un estudio sobre la Identidad Profesional Docente en escuelas de reingreso en Chile. Financiamiento: Fondecyt Iniciación. Investigador responsable.
2022-2023: Cambios en el subsistema escolar católico en tiempos de crisis en Chile: afiliación institucional, elección, y matrícula en establecimientos educacionales en el período 2012-2020. Financiamiento: Stipendienwerk Lateinamerika-Deutschland. Investigador responsable.
2022-2023: Educational Pluralism and the Common Good in Latin America. Financiamiento: ND – UC|Chile Luksic Scholars Joint Research Award. Coinvestigador.
2022-2023: Faith-Based Education In Latin America and the Caribbean. Financiamiento: USAID. Coinvestigador.
2021-2025: Docentes mujeres en sectores altamente masculinizados de la Educación Técnico Profesional. ¿Cuán claves son para el avance en la equidad de género? Financiamiento: Fondecyt Regular. Coinvestigador.
2021-2022: Paulo Freire, sus aportes a la educación y su desconocida relación con el mundo educativo jesuita en Chile. Financiamiento: UAH-Proyecto de Investigación en Docencia Universitaria y de Innovación en el Aula. Investigador responsable.
2020: El sentido de la Nueva Educación Pública en directoras y directores transitando hacia Servicio Locales de Educación en Chile. Financiamiento: Center for Latin American Studies-University of California Berkeley. Investigador responsable.
2020: Chile’s“Machuca” Students: Outcomes from their Educational Experiences (fase 2). Financiamiento: Luksic Family Collaboration Grant & Kellog Institute, University of Notre Dame. Co-investigador.
2019-2020 : Chile´s “Machuca” Students: Outcomes from their Educational Experiences (fase 1). Proyecto en asociación con University of Notre Dame y Pontificia Universidad Católica de Chile. Coinvestigador.
2017-2019 : Cambio y Continuidad en la Escuela Jesuita en América Latina. Investigador responsable.
2016: Aproximación de líderes educativos Chilenos a la solución de problemas de práctica escolar. Centro de Desarrollo de Liderazgo Educativo CEDLE.
2014 – 2017: Teacher Incentive Fund Research program. University of California, Berkeley.
2010-2013: Religión, Cultura, y Juventud en Chile. Pontificia Universidad Católica de Chile.
2022. Madero, C. Compañeros y compañeras en la misión de Educar: La vocación docente en colegios y escuelas jesuitas. REI y ACODESI. Santiago, Chile.
2022. Madero, C. La llamada a educar. La vocación docente en escuelas jesuitas en América Latina y Estados Unidos. Universidad Pontificia Comillas. Madrid, España.
2021. Imbarack, P. y Madero, C. (Eds.) Catholic Education in Latin America. An ongoing proyect. Springer International Publishing.
2019. Imbarack, P. y Madero, C. Educación Católica en Latinoamérica: Un proyecto en marcha. Ediciones Universidad Católica de Chile. Santiago, Chile.